NETWERK BRANDWEER • AWARENESS CAMPAIGN
En plots klinkt
een rookmelder
als muziek in de oren
Sensibiliseringscampagne met een positieve noot.
Rookmelders redden levens. En sinds 2020 zijn ze verplicht in elke woning.
Netwerk Brandweer riep onze hulp in om de bevolking te informeren en
te sensibiliseren over de nieuwe wetgeving.
Brandpreventiecampagnes spelen vaak in op de angst voor gevaar.
Hoezeer choqueren een aanzet tot actie kan zijn, we gooiden het over een heel andere boeg. Enter … de positieve noot!


Van emotioneel inzicht naar klinkende campagne.
Brand verwoest woningen én levens. Meer nog dan vuur, is het vooral de rook die slachtoffers maakt. Vandaar het belang van rookmelders in huis als waarschuwing bij brand. Als je jezelf en je gezin in veiligheid kan brengen, klinkt dat irritante geluid van een rookmelders plots als muziek in de oren.
Het idee van de campagne is eenvoudig: een onverwacht contrast met een positieve bijklank.
Plots klinkt een rookmelder als muziek in de oren.
Creatieve vertaling? In de campagnevisuals kreeg iedereen een koptelefoon op, gemaakt van rookmelders. We stelden een Vurige Playlist samen op Spotify met songs die allemaal een link hebben met rook of vuur. En organiseerden een silent disco om de campagne te lanceren tijdens het persmoment.

Onmisbare schakel in het sensibiliseringsproces.
Alle communicatie verwees naar hangrookmelders.be. Om naast bewustmaking ook aan te zetten tot actie – rookmelders ook echt ophangen en registreren – kon je er een Beats-koptelefoon of maandabonnement Spotify Premium winnen. Bovendien kreeg Netwerk Brandweer zo meer inzicht in het aantal rookmelders in Vlaanderen.





Als klap op de vuurpijl: twee Fire Forum Awards.
De campagne ging rond als een lopend vuurtje. Het belang van rookmelders kwam in verschillende nieuwsmedia aan bod. Bovendien veroverde de bewustmakingscampagne twee Fire Forum Awards. Een opsteker voor Netwerk Brandweer dat onze strategische en creatieve meerwaarde meteen verzilverd zag.